Food and the city

Verslag

Middelgrote batchproductie: de uitdaging van de tussenschaal

De productie van de ice-t en chutney van FC LOKAAL loopt op rolletjes. Tijd om na te denken over een volgende productiestap. En hoe staat het met de zoektocht naar nieuwe verkooppunten?
IMG_6387

Vorige keer vertelden we waar wij zoal tegenaan liepen tijdens productie van de eerste batch FC-chutney. Zo bleken bijvoorbeeld de machines van de voedselproducent zó krachtig dat de chutney in eerste instantie een vloeibaar sausje werd. We wisten dat in samenwerking met de producent goed op te lossen. De productie loopt nu op rolletjes, en wij zijn aan het nadenken over de volgende productiestap, en zoeken ondertussen door naar nieuwe verkooppunten.

De tussenschaal

De chutney wordt nu in batches van 1000 stuks gemaakt. Bij toename van de vraag, en mits er voldoende grondstoffen (hier vooral sopropo) verkrijgbaar zijn zouden we de productie willen opschalen naar 5000 stuks. Maar daar ligt een uitdaging. In de praktijk zijn er vrij gemakkelijk producenten te vinden voor het produceren op kleine schaal (zoals nu het geval bij de chutney) en op veel grotere schaal (vanaf om en nabij 15.000 stuks). Maar voor de aantallen in de schalen ertussen is het lastig een producent te vinden. Dit is vooral een kosten/baten kwestie: de machines zijn zodanig duur in aanschaf, gebruik en onderhoud dat produceren van kleinere batches al snel te weinig opbrengt.

Productie van middelgrote aantallen is essentieel voor de voedseltransitie

Toch is het belangrijk om juist productie in die tussenschaal mogelijk te maken. Waarom? Omdat daar een enorme kans ligt om de voedseltransitie te versnellen. Kleine voedselproducenten die duurzame producten ontwikkelen zijn pioniers. Als zij de mogelijkheid krijgen om gestaag door te groeien geeft dat een boost aan de voedseltransitie. Maar dat lukt alleen als ze in kleinere stappen de productie kunnen opvoeren. 

Innovatiehub

Hoe kunnen we die productiecapaciteit realiseren? Daar hebben we ideeën over, en vanaf februari gaan we die (en vele andere) uitwerken op onze nieuwe locatie het Natural Pavilion op het voormalig Floriadeterrein. Flevo Campus wordt hoofdhuurder van dit pand, wat een mooie werkplek betekent voor het team maar ook ruimte voor initiatieven, ontmoetingen en events. Het moet een hub worden waar (voedsel)productontwikkelaars, producenten/ondernemers en overheden elkaar kunnen vinden om samen te werken aan de voedseltransitie.

Uitbreiding verkooppunten

De Ice-t is sinds kort ook te koop in de SPAR-vestiging op het Centraal Station in Almere. Dat is de enige nieuwe plek sinds ons laatste artikel. Bij de zoektocht naar nieuwe verkooppunten valt op dat met name franchisenemers interesse tonen, maar dat het bij ‘eigen winkels’ lastig is om een voet tussen de deur te krijgen. Daar is een logische verklaring voor: volgens de franchiseformule bepaalt het hoofdkantoor het grootste deel van het assortiment in een filiaal, maar niet álles. Franchisenemers hebben enige ruimte om zelf te bepalen wat ze in hun winkel verkopen. In eigen winkels is deze ruimte er niet.

Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website