• menu

    Flevo Campus Denktank: verslag dag 3

    Deelnemer Khai Nguyen vertelt over de derde Denktankdag

    Khai Nguyen is deelnemer van de Flevo Campus Denktank 2019. Daarnaast maakt hij onderdeel uit van de groep ComBO (Communicatie Brukske Ontmoet). ComBO is een werkgroep die de communicatie verzorgt in de wijk Brukske, Venray. Op dit moment is hij op zoek naar manieren om het onderwerp voeding in zijn wijk bespreekbaar te maken.

    Lees ook het verslag van de eerste en de tweede Denktankdag terug!

    “Boer zijn is hard werken en weinig verdienen”

    Dit heb ik niet alleen op de eerste dag gehoord, maar ook vandaag weer. Wat mij betreft is dit niet alleen een dilemma voor de boer, maar ook voor de consument. Hoezo verdienen boeren weinig? Ligt het aan de consument? Wat wil de boer en wat wil de consument? Wat is er precies aan de hand? En misschien de belangrijkste vraag, hoe gaan we dit oplossen?

    Met deze insteek ging ik de derde dag van de Flevo Campus Denktank in. Joris Lohman van Food Hub heeft een praktisch model ‘geleend’ van LTO Nederland waarin 4 verschillende richtingen voor alternatieve agrarische verdienmodellen worden beschreven. De vraag is echter of de boer zich ook thuis voelt in dit model. De aanwezige boeren Gerard en Johan gaven daar een semi-antwoord op. Je merkt algauw dat het opschalen een probleem is voor de boeren. Desondanks blijven de boeren toch met liefde hun vak uitvoeren. Het gaat ook niet alleen om het geld, maar de waardering die ze terugkrijgen. Voorbeeld: opa komt met de kleinkinderen op de boerderij en laat zien hoe een biet uit de grond gehaald wordt. Mooier kan bijna niet!

    Ook is de retail aan bod gekomen en daarover liepen de meningen uiteen. De een zei dat de retail moeilijk, koppig en oneerlijk is en de ander gaf juist aan dat de retail een kans is. Nadia Zerouali gaf een goed voorbeeld over hoe zij er met haar partner in food voor gezorgd heeft dat hun producten nu bij Albert Heijn liggen. Ze heeft ook iets meegegeven om in je achterhoofd te houden. “Het is een principekwestie, wil je zelf, als retailer/tussenpersoon, geld verdienen – dat wil zeggen dat je anderen gaat uitknijpen – of wil je ‘quitte’ draaien zodat de boer meer gaat verdienen”. Hieruit blijkt dus dat het gehele probleem niet alleen bij de boer, retail of bij de consument ligt. Elke groep heeft een ander perspectief en we weten te weinig over dat van een ander.

    “En waar liggen de kansen dan?”

    Heel simpel, we moeten elkaar eerst maar eens zien te begrijpen. We moeten naar elkaar toe, maar de vraag is nog steeds hoe. Tijdens de tweede aflevering van De Nieuwe Groene Revolutie: Boer zoekt verdienmodel, werd al gauw duidelijk dat dit het belangrijkste is. We moeten naar elkaar toe en we willen ook naar elkaar toe. Hoe? Ik wil geen reclame maken, maar via De Nieuwe Boerenfamilie vind ik toch wel een goed startpunt. Eerst een blind date bij ‘De Nieuwe Boerenfamilie’ en wie weet, is de tweede date op de boerderij zelf. De boeren lieten in ieder geval weten dat ze ervoor openstaan.

    Tijdens de avond merkte iemand op dat we niet over ‘de keten’ moeten praten, maar eerder over een netwerk. Mijn tip: verdiep je eens in het fenomeen van netwerk naar bubbel. Wie weet ligt daar het antwoord.