Wat ligt er in de supermarkt van de toekomst?
Een product in de supermarkt brengen, hoe doe je dat?
Ik, Thera van Heuveln, projectleider bij Flevo Campus, houd jullie in deze blogserie graag op de hoogte van alles wat we tegen gaan komen in het proces om de productlijn op te starten. Van eerste idee, onderzoek en productie, tot er daadwerkelijk producten in de supermarkt liggen. Via dit blog laat ik open en transparant een kijkje in de keuken zien. Ik houd daarbij de startende voedselondernemer in mijn achterhoofd en wat voor hen interessant is. Ben je dat? Lees en leer de komende weken met ons mee. Ben je een inwoner van Almere? Dan ben ik heel benieuwd naar jouw mening. Stuur mij gerust een mailtje via thera@flevocampus.nl als je in contact wil komen.
Waarom lokaal?
Zoals je in de introductie leest, gaan we de komende tijd bezig met een productlijn met lokale producten. Waarom vinden we lokaal belangrijk? In de voedselstrategie van Almere is te lezen dat ‘de gemiddelde maaltijd op dit moment 30.000 km aflegt voordat het op ons bord ligt’. En dat terwijl er op korte afstand in Almere en Flevoland heel veel producten worden verbouwd. Er ligt een grote uitdaging bij hoe we lokaal voedsel ook bij een brede groep Almeerders onder de aandacht kunnen brengen.
“We willen de trots op Almeerse en Flevolandse producten aanwakkeren door het aanbod zichtbaarder te maken en mensen kennis te laten maken met de bijzondere smaken van Flevoland en de verhalen achter de producten.”
Almere als schakel
Als we dit hoge aantal voedselkilometers weten te verminderen, maakt dat ons voedsel een stuk duurzamer. Almere vormt een bijzondere schakel tussen het achterland en de stad. De provincie Flevoland produceert veel voedsel en toch komt maar een heel klein deel van al dat eten bij de Almeerder op zijn bord terecht. Daarnaast willen steeds meer mensen graag weten waar hun eten vandaan komt. Hoe is het geproduceerd? Is dit duurzaam gedaan? En, ook belangrijk, krijgt iedereen een eerlijke prijs? Door in te zetten op meer lokale, regionale voedselproductie én -verkoop kan dit proces transparanter, korter en duurzamer verlopen.
Over Thera
Thera van Heuveln heeft haar eerste tien jaar werkervaring besteed aan het thema feedback. Hoe kunnen bedrijven en organisaties innoveren door goed naar hun klanten en medewerkers te luisteren? Zes jaar geleden heeft ze het roer omgegooid en is ze haar eigen bedrijf in vriesverse baby- en peutermaaltijden gestart. Als startend ondernemer in de voedselsector heeft ze veel geleerd over het produceren, verpakken en verkopen van een product. Vervolgens zette ze een retailconcept op waarbij melkboer weer tot leven werd gebracht maar dan met de focus op biologische én plantaardige zuivel.