Food and the city

Serie

'Ons product is voor iedereen die van lekker ijs houdt'

Met nog drie programmadagen te gaan is het Food Pioneers programma 2024 halverwege. Hoog tijd om een aantal deelnemers voor te stellen. Als eerste: Victor Boone van Happy Goat’s Goodness, die met hun biologisch roomijs op basis van verse geitenmelk een vaste plek hopen te veroveren op de Nederlandse markt.
  •  Leestijd 5 minuten
v.l.n.r. Lars Hoffmann, Victor Boone en Johannis Struik

Jullie maken biologisch ijs van geitenmelk. Hoe kwamen jullie tot de keuze voor dit product?

Mijn compagnon Lars Hoffmann en ik wilden een eigen onderneming beginnen met een product dat nog niet bestond op de Nederlandse markt. We zagen een gat in de markt voor roomijs, gemaakt met iets anders dan koemelk. Daar kwamen we op omdat mijn vriendin een lactose-intolerantie heeft en ik van dichtbij zag hoe weinig alternatieven voor zuivelproducten er zijn voor mensen zoals zij. Onze ijsmaker Arjen Koudstaal kende geitenhouder Johannis Struik die op slechts 10 km afstand van de ijsfabriek gevestigd is, en voilà: het idee voor roomijs gemaakt met verse geitenmelk was geboren. Omdat de melk van zo dichtbij komt kunnen we een lokaal product aanbieden dat door de versheid van de ingrediënten van hoge kwaliteit is.

Ik heb geleerd anders te kijken naar mezelf als ondernemer, en heb nu een beter idee hoe ik overkom bij anderen.

Voor wie is jouw product relevant, en waarom?

Ons product is relevant voor iedereen die van lekker ijs houdt! Als bonus is het daarnaast een goed alternatief voor mensen met een koemelkintolerantie of lactose-intolerantie die wél geitenmelkproducten kunnen verdragen. Wij verkopen ons ijs aan horeca, groothandel en retail.

Wat zijn je voornaamste struikelblokken als voedselondernemer?

We leven in een land waar de (zuivel van de) koe nog steeds centraal staat in de retail, horeca en groothandel. De geit en de geitensector staan daarentegen níet altijd positief in de schijnwerpers. En mensen associëren ons product vaak – onterecht – met de smaak van geitenkaas.

Ons ijs wordt soms ook gezien als een natuurvoedingsproduct, maar wij willen juist een product maken voor iedereen die van lekker ijs houdt. En dan met het bijkomende voordeel dat mensen met een koemelkintolerantie dit óók kunnen eten.

En dan is er nog de prijsstelling. Happy Goats Goodness is 100% biologisch, en de Nederlandse consument denkt vaak dat biologisch automatisch duurder is dan andere producten. We proberen juist goed mee te concurreren met de gangbare ijsmerken om duidelijk te maken dat biologisch niet per sé duurder hoeft te zijn.

Hoe heeft het Food Pioneers programma je tot nu toe geholpen, en wat hoop je er nog meer uit te halen?

Ik heb geleerd anders te kijken naar mezelf als ondernemer, en heb nu een beter idee hoe ik overkom bij anderen. De Pioneers zijn in feite elkaars klankbordgroep; we proeven en beoordelen elkaars producten en geven elkaar feedback. Dat is heel waardevol.

In de tweede helft van het programma hoop ik nog mijn Business Engels te verbeteren (de voertaal van het programma is Engels – red.) en mijn netwerk te vergroten. En ik wil graag beter leren pitchen.

IJs is een impulsaankoop, een verwenmoment waar mensen blij van worden.

Wat is je ultieme toekomstideaal met je onderneming?

Op dit moment is ons ijs te koop bij onder andere Jumbo Foodmarkt, Dekamarkt en veel boerderij- en biologische winkels, maar mijn ambitie is om heel Nederland laten kennismaken met ons ijs. Dat iedereen gaat inzien wat de voordelen ervan zijn en dat geitenijs in niets onderdoet voor koemelkijs. Dus dat het geaccepteerd wordt als volwaardig en vooral lekker alternatief voor koemelkijs. Die acceptatie door consumenten kan op zijn beurt weer bijdragen aan een positief beeld van de agrarische ondernemers, die elke dag keihard werken om de lekkerste melk te produceren voor ons ijs.

  • schap met proefbekertjes

IJs is een impulsaankoop, een verwenmoment waar mensen blij van worden. Ik denk dat dat voor mij een van de belangrijkste punten is: dat mensen die vroeger geen roomijs konden eten, dit door ons ijs nu wél kunnen. Tijdens een demo pas geleden in een Jumbo Foodmarkt kwam er bijvoorbeeld een mevrouw van in de zestig naar ons toe die vanwege lactose-intolerantie nooit roomijs kon eten, maar wel geitenmelkproducten mag. Haar reactie en glimlach spraken boekdelen. Diezelfde dag ontvingen we ook een reactie van een moeder van een meisje van 8 jaar via sociale media: ‘Hier een blije dochter.’ GE-WEL-DIG is dat.

Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website