Marloes van der Horst leidt de activiteiten en projecten die voor een belangrijk deel plaatsvinden in de ‘gedragskeuken’ van Aeres Hogeschool Almere. In die keuken kunnen niet alleen voedselproducten professioneel door studenten en onderzoekers worden bereid, er zijn ook faciliteiten om allerlei gedrags- en ervaringsonderzoek te kunnen doen. ‘Met de gedragskeuken willen we een bijdrage kunnen leveren aan gezonder en duurzamer voedsel. Bijvoorbeeld ook aan de eiwittransitie (mensen meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten laten eten; red.).’ De gedragskeuken wordt bij Aeres in toenemende mate gebruikt bij opleidingen zoals de bachelor voeding en gezondheid of de masters Food Systems Innovation en Gezond Gedrag en Leefomgeving. ‘We testen producten op allerlei niveaus: hoe ervaren de testpanels – de consumenten dus eigenlijk – de smaak, kleur, textuur van een product. Maar bijvoorbeeld ook de verpakking, het etiket of de branding. En wat betekent dat voor de positie waar het nieuwe product in de markt gezet kan worden?’
Binnen Flevo Campus is Marloes betrokken bij het kennisvouchertraject van Juiciety, het sapbedrijf van Cheryl Simson.