Onderzoek
‘Bean Food Pairing’ laat consumenten meer bonen eten

De Bonenrevolutie: Een stap verder
Bijna een jaar geleden bracht Flevo Campus het whitepaper ‘De Bonenrevolutie’ uit, waarin overtuigend werd beargumenteerd waarom bonen een veel grotere rol in ons dagelijks eetpatroon verdienen. Dit whitepaper werd gepubliceerd tijdens de eerste landelijke BEANMEAL-campagne, die bonen nationaal in de spotlight zette. Nu, tijdens de tweede editie van deze campagne, gaat Flevo Campus nog een stap verder: niet alleen informeren, maar actief het koopgedrag van consumenten veranderen.
Waarom zitten bonen nog niet in onze routine?
Uit onderzoek van Mette Beerda en Vera Stoop, onderzoekers en designers bij Flevo Campus, kwam naar voren dat bonen nog geen vaste plek in de dagelijkse routine van de meeste Nederlanders hebben. Ze ontdekten drie opvallende gedragsbarrières:
- Consumenten kennen weinig (lekkere) recepten met bonen
- Het imago van bonen is vaak stoffig en onaantrekkelijk
- Het conservenschap in de supermarkt wordt vaak overgeslagen door de consument.
Gewapend met deze inzichten ontwikkelden Mette en Vera een creatieve en innovatieve oplossing: ‘Bean Food Pairing’.
Slimme smaakcombinaties
Het idee achter Bean Food Pairing is even logisch als doeltreffend: breng de bonen naar de plek waar de culinaire inspiratie in de supermarkt vaak begint: het groenteschap. Door bonen uit het stoffige conservenschap te halen en ze naast bijpassende verse groenten te presenteren, ontstaat er een visuele en praktische trigger voor consumenten om vaker bonen te kopen en mee naar huis te nemen.
Welke gedragstechnieken schuilen er achter deze interventie?
– Verandering van de winkelcontext: door bonen uit het conservenschap te halen en ze te herpositioneren in het groenteschap, veranderde de omgeving subtiel maar krachtig. Bonen kwamen meer in de spotlight te staan.
– Reframing door aantrekkelijke fotografie: de bonen werden in een smakelijk en modern daglicht gezet door middel van aantrekkelijke foodfotografie op posters, wobblers en receptkaarten bij de boon-groentematch. Hierdoor werd het negatieve oubollige imago van bonen direct aangepakt.
– Het geven van praktische instructies: bij elke boon-groente match lagen receptkaarten voor lekkere, eenvoudige vegetarische gerechten. De recepten zijn speciaal voor deze interventie ontwikkeld door Joeri Veul, auteur van het kookboek ‘Heilig Boontje’. Dit bood klanten directe inspiratie en handvatten om iets nieuws uit te proberen.
– Inzetten van autoriteit: kookboek auteur Joeri Veul werd op de receptkaarten gepositioneerd als culinair bonenexpert om consumenten extra vertrouwen te geven in de recepten.
Eerste resultaten
De eerste resultaten van de interventie worden momenteel geanalyseerd. Geïnteresseerd in de impact van Bean Food Pairing? Of overweegt u een soortgelijke interventie in uw eigen supermarkt of organisatie? Flevo Campus staat open voor samenwerkingen om de eiwittransitie te versnellen en uw duurzaamheidsdoelen te behalen!
Neem contact op met Mette Beerda (mette@flevocampus.nl) of Vera Stoop (vera@flevocampus.nl) om de mogelijkheden te bespreken.

Het onderzoek van Mette en Vera valt binnen het Flevo Campus programma De Smaak van Morgen. Onder die vlag lopen meerdere onderzoeksprojecten, met het Graan van Morgen als meest recente. In dat project zochten we naar alternatieve manieren van graanconsumptie die kunnen leiden tot een gezonder en duurzamer voedselsysteem.
We deden daarvoor uitgebreid onderzoek en organiseerden De Graan Gesprekken, een reeks van drie talkshows in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam (hier terug te kijken!). Op dit moment wordt gewerkt aan een whitepaper over het granenonderzoek.