Food and the city

Onderzoek

Think Tank 2023 van start

De Flevo Campus Think Tank 2023 trapte onlangs af met een introductiedag en een inspiratietour door Flevoland. De deelnemers van deze editie verdiepen zich in de wensen van de consument voor de supermarkt van de toekomst.
FoodHub

Een paar weken geleden meldde een groep enthousiaste deelnemers zich in het Natural Pavilion voor de kick off van de Flevo Campus Think Tank 2023. Waar gaat deze editie over, en wat staat de deelnemers te wachten?

Het thema van de Think Tank dit jaar is ‘supermarkt van de toekomst’, gezien vanuit het perspectief van de consument. Wensen van consumenten blijven tot nu toe vaak onderbelicht in toekomstvisies voor de supermarkt, die veelal door experts ontwikkeld worden. En de concurrentieslag met bezorgdiensten als PicNic en Flinck maakt dat supermarktmanagers de behoeftes van de consument gemakkelijk uit het oog verliezen.

Twee denkrichtingen

De heersende toekomstvisies zijn ruwweg op te splitsen in twee denkrichtingen. De eerste wordt ingegeven door winstoogmerk: optimaliseren van logistieke processen en slimmer gebruik maken van de beschikbare winkelruimte om de klant verleiden tot meer aankopen. De tweede is vooral technocratisch: hoe kunnen we de processen in de supermarkt zo automatiseren dat we steeds minder personeel nodig hebben? De wensen van de consument worden in deze visies niet meegenomen.

Maar is dat verstandig? Uit de Global Sustainability Study 2022 uitgevoerd door adviesbureau Simon-Kucher & Partners blijkt bijvoorbeeld dat duurzaamheid, ondanks inflatie en andere belemmeringen, steeds belangrijker wordt bij de aankoopbeslissingen van consumenten. Daarnaast is de sociale functie van de supermarkt vooral voor oudere consumenten belangrijk (denk aan het gratis kopje koffie dat supermarkten weer mogen aanbieden sinds de coronamaatregelen zijn opgeheven).

Bedenk dan dat nog altijd ruim 80% van de mensen het merendeel van hun boodschappen bij de supermarkt koopt, en het belang van het thema van deze denktank is duidelijk.

Met de eerste drie programmadagen achter de rug is de Think Tank nu goed op stoom. “De deelnemersgroep is zeer divers qua etniciteit, studierichting, leeftijd en professionele achtergrond. Daardoor zijn de ideeën die ze meenemen ook divers, en dat kan de kwaliteit van het eindproduct alleen maar ten goede komen”, aldus Harrison Awuh die samen met Sharmila Baidjnath Misier moderator is van deze editie.

Prototype

De resterende zes programmadagen gaan de deelnemers de wensen van de consument onderzoeken om, begeleid door professionals, uiteindelijk prototypes van interventies te ontwikkelen. Ze werken hiervoor samen in kleine groepjes. “Op die manier krijgt iedereen de kans om een eigen unieke bijdrage te leveren”, aldus Harrison. “Een prototype kan van alles zijn – een sketch, een liedje, een opstelling met legoblokjes…. als het maar tastbaar is en voor iedereen begrijpelijk.”

De prototypes worden gepresenteerd tijdens het eindevent op 16 juni. Houd onze agenda in de gaten voor meer info!

Foto’s onder: deelnemers tijdens de inspiratietour door Flevoland op programmadag #2 (locaties: Odin, PLUS Duin Almere en ONZE Volkstuinen) en op dag #3 tijdens de Reframing workshop.

foto credits: Tess Janssen

  • groepsfoto op de trappen
Cookie toestemming
We gebruiken geanonimiseerde tracking cookies op onze website