• menu

    Flevo Campus Denktank: verslag dag 2

    Deelnemer Marlijn Huitink vertelt over de tweede Denktankdag

    Marlijn Huitink is promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze doet onderzoek naar de voedselomgeving en hoe mensen te stimuleren gezondere voedingskeuzes te maken. Ze richt zich in het bijzonder op de supermarkt en kijkt hoe de gezonde keus de makkelijke en vanzelfsprekende keus kan zijn in een omgeving vol voedselverleidingen.

    Marlijn: “Voedsel heeft regelmatig een wereldreis afgelegd voordat het via de supermarkt terechtkomt op het bord van de consument. In veel gevallen misschien zelfs wel een overbodige wereldreis. Hoe krijgen we producten van de boer rechtstreeks bij de consument op het bord als de meeste voedingsaankopen in de supermarkt worden gedaan? En hoe maak je consumenten juist op die plek enthousiast voor hutspot van uien, penen en aardappelen uit Flevoland, als je in de supermarkt ook vier croissantjes voor een euro kunt kopen? Ik doe mee aan de Flevo Campus Denktank om daar antwoorden op te vinden.”

    Bekijk alle foto’s van de tweede dag.

    En lees ook het verslag van de eerste Denktankdag terug!

    “Wat eet u vanavond, en waar komt dat eten vandaan?”

    Tijdens de tweede dag van de Denktank mochten we een kijkje nemen in de keuken van de consument. Want wie is die consument en wat ligt er op zijn of haar bord? In Almere Centrum bezochten we – samen met nieuwe Almeerder Paulami Sen, van SpicetripwithPaulami – de Aziatische toko Amazing Oriental en de zaterdagmarkt op het Stadhuisplein. We stelden voorbijgangers twee vragen: ‘Wat eet u vanavond?’ en ‘Waar komt dat eten dan vandaan?’. De antwoorden waren divers: van een broodje met pindakaas en banaan, bakkeljauw met sopropo, zuurkool met boerenkool tot een veganistische linzensoep. Aan variatie geen gebrek. Maar waar dat eten precies vandaan kwam, dat was vaak een raadsel.

     

    ’s Middags op de Stadsboerderij vertelde René Bink van online supermarkt Crisp ons dat de doorsnee consument vooral smaak, een redelijke prijs en gemak belangrijk vindt. Als het dan ook nog gezond is, is dat een mooie bijkomstigheid. Blijkbaar spelen voedselkilometers dus nauwelijks een rol in de voedselkeuze, maar zouden die niet net zo belangrijk moeten zijn? Crisp wil zoveel mogelijk smaakvolle lokale producten aan de Nederlandse consument aanbieden in het premium segment en zo een deel van die voedselkilometers verminderen voor een redelijke prijs. Maar wat als die prijs niet voor iedere consument is weggelegd?

    “Wie koopt er nou dagelijks kersen langs de weg?”

    En zolang de doorsnee supermarkt de consument weinig keus laat om meer lokale alternatieven te kopen vraag ik mij af: hoe krijgen dit soort initiatieven voldoende massa en impact? Want wie koopt nu dagelijks kersen langs de weg, teelt courgette in eigen tuin, of gaat naar de boerderij voor verse melk, echte boter en echte kaas? Al deze thema’s kwamen vandaag aan bod met als doel: eenvoudige toegang voor iedere consument tot meer lokale producten.

    Daarnaast is de consument divers. Anke Brons (promovendus Aeres Hogeschool Almere) stelde ons de vraag hoe initiatieven die het voedselsysteem lokaler inrichten steden met meer dan 150 nationaliteiten kunnen voeden. Daarbij is ook de nog maar de vraag of regionale voedselvoorzieningen voldoende in een gezond en gevarieerd dieet voor stedelingen kunnen voorzien.

    “De supermarkt lijkt onmisbaar te zijn”

    Producten van de boer komen vandaag de dag maar bij een kleine groep mensen in Nederland direct op hun bord. Een belangrijke les van vandaag is dan ook dat de supermarkt onmisbaar lijkt te zijn in de keten. Een samenwerking tussen boer en supermarkt zou veel meer aangemoedigd moeten worden. Vooral omdat het huidige voedselaanbod in de supermarkt voor het overgrote merendeel uit producten bestaat die niet passen in een gezond voedingspatroon.

    Het smaakt het naar meer om volgende week plaats te mogen nemen bij de boer aan tafel. Ik kijk er naar uit om samen met hem of haar te onderzoeken hoe we dichterbij elkaar durven, willen en kunnen komen.

     

    Bekijk alle foto’s van de tweede dag.