menu

Nieuwsupdate Flevo Food!

In 2017 startte het aanjaagteam met steun van Provincie Flevoland met het actieplan Lokaal Voedsel Flevoland, opgesteld door Flevolandse voedselondernemers. Onderdeel is het ontwikkelen van een organisatorische structuur. Hiermee gaan ondernemers uit de Flevolandse voedselketen richting en invulling geven aan gezamenlijke communicatie, kennisontwikkeling en samenwerking in het vergroten van de afzet van Flevolandse voedselproducten. Ook worden gezamenlijke belangen behartigd, bijvoorbeeld in een werkgroep Floriade.

In de zomer zijn we klaar voor de oprichting van de Vereniging Flevo Food voor ondernemers die in Flevoland actief zijn in productie/bewerking/afzet van voedsel. De vereniging biedt een jaarprogramma en werkt in samenwerking met netwerkpartners en in werkgroepen aan nieuwe ontwikkelingen. Het aanjaagteam ondersteunt in de uitvoering van de activiteiten. Als eerste bestuurders van de vereniging gaan Jaap Kodde, Gert Koekoek, Harold Oldenbeuving, Nicole Smits, Martin Topper en Bauke van der Veen zich hier al voor inzetten.

Europese expertise voor Vereniging Flevo Food
De provincie Flevoland en de AERES hogeschool zijn begin 2017 gestart met het Europese project FoodChains 4 EU. In dit project werken 5 Europese regio’s en universiteiten samen aan het stimuleren en ondersteunen van innovaties in de voedselketen. Gedurende de komende drie jaar staan de uitwisseling van kennis en het leren van elkaar bij FoodChains 4 EU centraal. Vanuit Flevoland zijn de doelstellingen van de Vereniging Flevo Food ingebracht. Dat betekent dat AERES hogeschool studenten en docenten zal betrekken bij de verschillende onderdelen van het actieplan Lokaal Voedsel Flevoland. Maar het betekent ook dat we bij onze internationale partners uit Engeland, Italië, Roemenië en Bulgarije gaan kijken hoe zij lokaal voedsel op de markt brengen. Met name de Italiaanse regio Emiglia-Romagna (Parmaham, Parmezaanse kaas) heeft veel ervaring met het gezamenlijk (inter-)nationaal vermarkten van regionale producten. Meer informatie en de mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief is hier te vinden.

In de afgelopen maanden is er ook al gewerkt aan kennisontwikkeling. Op 24 maart zijn er mogelijkheden van een gezamenlijk streek en/of beeldmerk verkend. Een werkgroep gaat in september samen aan de slag om te komen tot een beoogde Flevolandse merkstrategie.

Kijk voor meer informatie op de projectpagina bij deDe Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland.